ZPĚTNÝ ODBĚR AUTOBATERIÍ A PNEUMATIK

AUTOBATERIE

Životní cyklus autobaterie a vliv na životní prostředí
  • Autobaterie ovlivňují životní prostředí v celém životním cyklu, tj. od těžby či produkce vstupních surovin, při vlastní výrobě a distribuci k zákazníkovi, při vlastním užití až po ukončení životnosti.

    Nejvíce negativních dopadů na životní prostředí má těžba základních surovin (jako např. olovo, lithium nebo kobalt) pro jejich výrobu. Těžba je často spoje­na s velmi negativními dopady na životní prostředí právě v závislosti na těžené surovině, lokalitě a použité technologii.

    V případě, že během používání autobaterie dojde k nehodě a porušení fyzické integrity baterie, může dojít k úniku nebezpečných látek do prostředí.

    Kvůli obsahu těžkých kovů a dalších nebezpečných látek se autobaterie po ukončení své životnosti stávají nebezpečným odpadem a zejména z tohoto důvodu jsou jednou z komodit zpětného odběru.

  • Na trh EU se každoročně uvede přibližně 800 tis. tun automobilových baterií a akumulátorů (dále jen “autobaterie”). Jejich životnost je omezena, avšak zpětné získávání olova, lithia, kobaltu a dalších látek obsažených v autobateriích má jak environmentální přínos, tak i význam strategický k zajištění surovin pro další výrobu.

Autobaterie s delší životností šetří peníze a životní prostředí

Spotřebitelé mylně očekávají, že autobaterie vydrží stejně dlouho jako samotné vozidlo. Životnost autobaterie však závisí na řadě faktorů.

Nákup autobaterie

  • Při nákupu nové autobaterie je nutno přesně zjistit potřebné parametry, tj. typ, konstrukční velikost, elektrické hodnoty jako napětí, kapaci­tu, startovací proud. Informace lze vyčíst přímo z opotřebené baterie nebo z návodů k obsluze vozidla.
  • Autobaterie jsou od výrobců dodávány nabité, avšak stav nabití bývá kolem 90 %, dobití do 100 % bezprostředně po nákupu může prodloužit její životnost.

Prodloužení životnosti autobaterií

  • Pro zajištění dlouhé životnosti autobaterie je zásadní správná péče. Je nutné hlídat zejména stav nabití baterie a podle potřeby baterii dobí­jet. Při krátkých jízdách nemusí dojít k dobití na plnou kapacitu a i baterie, která není v provozu, se samovolně vybíjí.
  • Mezi další faktory mající vliv na opotřebení autobaterie patří kromě stavu nabití i např. teplota (pokud je autobaterie vybitá, dokáže zamrznout i při málo stupních pod nulou; při vyšších teplotách v létě hrozí baterii větší samo­vybíjení), vlhkost či vibrace.
  • Pokud je baterie hluboce vybitá, dochází k tzv. sulfataci desek (na elektrodách článků se usazuje síran olova, autobaterie ztrácí užitnou kapacitu).

Způsob zajištění zpětného odběru autobaterií – individuální systém

0

Konec užívání výrobku konečným uživatelem.

1

Odevzdání odpadní autobaterie v místě zpětného odběru (pokud není přímo součástí vozidla s ukončenou životností), Vyhledat prodejce

2

Sběr použitých odpadních autobaterií z míst zpětného odběru

3

Zpracování olověných odpadních autobaterií v hutích

4

Využití získaných surovin (zejména olova) ve výrobě nových výrobků, vč. nových autobaterií

PNEUMATIKY

Životní cyklus pneumatiky a vliv na životní prostředí
  • Odvětví dopravy je jedním z hlavních zdrojů emisí skleníkových plynů a je odpovědné za přibližně 22 % celkových emisí CO2. Pneumatiky ovlivňují životní prostředí v celém jejich životním cyklu, tj. od těžby či produkce vstupních surovin, při vlastní výrobě a distribuci k zákazníkovi, při vlastním užití až po ukončení životnosti. Fáze užití má nejvyšší environmentální dopady, a to z více než 90 %. Je to způsobeno zejména spotřebou pohonných hmot během fáze užívání. Mezi další negativní vlivy patří hluk.
  • Ve fázi ukončení životnosti je důležité, aby bylo s pneumatikami nakládáno podle legislativy, tj. byly odevzdány na místa zpětného odběru, aby mohlo být využito materiálového a energetického potenciálu tohoto výrobku. Použité pneumatiky lze opakovaně využít při výrobě nových pneumatik nebo dalších výrobků a jsou tak důležitou součástí oběhového hospodářství. Pokud je nahuštění pneumatik o 0,5 baru nižší než doporučuje výrobce, zvyšuje se tím spotřeba paliva asi o 5 %. Uvádí se, že pneumatiky, zejména kvůli svému valivému odporu, ovlivňují 20 až 30 % spotřeby vozidla. Pohození pneumatiky do příkopu, lesa apod. je nelegální nakládání s odpadem a hrozí nejenom pokuta, ale i škody na životním prostředí.

Pneumatiky s delší životností šetří peníze a životní prostředí
Jak na to?

Nákup pneumatik

  • Při nákupu pneumatik zohledňujte jejich technické vlastnosti jako valivý odpor či hluk odvalování.
  • Mezi další parametry, které stojí za zohlednění, patří např. podíl recyklovaných materiálů či způsob výroby.
  • Při nákupu vám pomohou ekologické štítky a také můžete požádat o detailnější informace prodávajícího.

Prodloužení životnosti pneumatik

  • Prodloužení životnosti můžete dosáhnout vhodným užíváním, např. používejte pneu­matiky podle ročního období, nezapomínejte na správné huštění dle pokynů výrobce (podhuštění i přehuštění pneumatik vede ke ztrátě mechanických vlastností, ale i k předčasnému opotřebení).
  • Mezi další faktory mající vliv na opotřebení pneumatik patří např. zatížení pneumatik, nastavení sbíhavosti kol či forma skladování.

Bezpečnější, tišší a úspornější pneumatiky

Pneumatika s vysokým valivým odporem spotřebuje více paliva. Vyšší spotřeba paliva znamená větší produkci CO2, a tedy vyšší negativní vliv na životní prostředí. Důležitý je také hluk odvalování pneumatik, který může mít vliv na pohodlí při jízdě a také může zvyšovat hlukovou zátěž v okolí komu­nikace. Jednotlivé technické parametry pneuma­tik jsou na sobě závislé, zlepšení jednoho parametru (např. valivý odpor) může mít negativní vliv na jiné parametry (např. přilnavost na povrh při mokru). Při výběru vám pomůže ekologický štítek, který zohledňuje právě technické parametry jako valivý odpor, hluk odvalování pneumatik a přilnavost. Podrobné informace o ekologických ukazatelích a informační listy k pneumatikám najdete na stránce povinné údaje.

Způsob zajištění zpětného odběru pneumatik – individuální systém

0

Konec užívání pneumatiky konečným uživatelem

1

Odevzdání odpadní pneumatiky v místě zpětného odběru, Vyhledat prodejce

2

Sběr použitých pneumatik z míst zpětného odběru

3

Zpracování odpadních pneumatik (drcení, výroba granulátu)

4a

Využití jako alternativní palivo (energetické využití) – cementárny a příp. různé energetické zdroje

4b

Protektorování, výroba nového výrobku z granulátu (materiálové využití)

5

Použití v novém výrobku (kromě pneumatik i u fotbalových hřišť, protihlukových stěn, tlumících desek aj.)

Místa zpětného odběru autobaterií a pneumatik poznáte díky těmto značkám:

Veřejné místo zpětného odběru

ODPADNÍ AUTOMOBILOVÉ BATERIE NEBO AKUMULÁTORY

Veřejné místo zpětného odběru

ODPADNÍ PNEUMATIKY

Další informace k tématu najdete na internetových stránkách www.zpetnyodber.eu (Opens in new window)